Nieuwe artikelen

Auto onderhoud

Als u uw plaatselijke autohandelaar bent binnengekomen en een onderhoudsdienst van 30.000 mijl hebt aangevraagd, kunt u er dan vanuit gaan dat de dealer de richtlijnen van de fabrikant zal volgen bij het onderhoud van uw auto? Moet de dealer ‘alleen’ de richtlijnen van de fabrikant volgen? Kunnen ze de richtlijnen buigen …?

Hier is een recent en veel voorkomend scenario dat zich voordeed bij een plaatselijke Toyota-dealer …

Een serviceklant belde de dealer om de door de fabrikant aanbevolen 30.000-mijlservice te plannen voor zijn 2005 4-cilinder Camry. De dealer heeft echter verschillende services toegevoegd die NIET in de richtlijnen zijn opgenomen.

De extra services omvatten een koelvloeistofspoeling (aftappen en bijvullen), automatische transmissieservice (aftappen en bijvullen) en een vloeistofwissel voor stuurbekrachtiging.

Volgens de fabrikant hoeft de koelvloeistof niet te worden vervangen tot 100.000 km. De automatische transmissievloeistof kan tot 120.000 mijl duren. En er is geen specifiek onderhoudsinterval voor de stuurbekrachtigingsvloeistof.

Nu, voordat we de dealer onder de bus gooien, wat me niet verkeerd doet, is altijd geweldig om te doen, is er enige legitimiteit om deze extra services aan te bevelen? Zijn er omstandigheden waarin men zou kunnen overwegen om een ​​koelvloeistof of transmissieservice 70.000 tot 90.000 km eerder uit te voeren dan aanbevolen door de fabrikant van de auto? Als we aannemen dat we het voertuig niet voorbij zijn limieten besturen, zoals racen, off-road of een snelle achtervolging door de politie, is het antwoord nee – niet in dit geval.

Er zijn echter momenten waarop het OK is om buiten de richtlijnen van de fabrikant te gaan. De voorwaarden omvatten, maar zijn niet beperkt tot: verwaarlozing van het onderhoud, misbruik, voertuigleeftijd, slecht ontwerp van de fabrikant en slechte brandstofkwaliteit.

Hoewel alle bovenstaande uitzonderingen leuk zijn om te verkennen, moeten we de zorgen over de brandstofkwaliteit benadrukken. Slechte gaskwaliteit leidt vaak tot koolstofopbouw, die kan worden verholpen door een professionele brandstofinjectieservice. Afgezien van deze brandstofreinigingsservice (die geen enkele fabrikant aanbeveelt tijdens regelmatig onderhoud), is er geen service buiten de richtlijnen van de fabrikant die echt of blijvend voordeel biedt.

 

Meer info


Dus hoe kan een dealer diensten aanbevelen buiten de richtlijnen van de fabrikant van het product dat hij verkoopt en onderhoudt?

Het antwoord is dat autodealers (hoe dan ook de meerderheid) onafhankelijk zijn van de fabrikant. Met andere woorden, ze zijn niet gebonden aan de richtlijnen. In feite maken veel dealers hun eigen onderhoudsschema’s. Deze creatieve praktijk neemt toe naarmate fabrikanten onderhoudsdiensten blijven uitbreiden en dealers van hun gebruikelijke hoge en comfortabele winstmarges ontdoen.

Interessant is dat, in termen van service, een fabrikant en een dealer tegenover elkaar staan. Door de fabrikant ingestelde onderhoudsschema’s voor voertuigen om voertuigen volgens hun normen te onderhouden; een van die normen is echter ‘goedkoop’. Lage onderhoudskosten leveren een positief imago op voor de fabrikant. Het servicecentrum in een dealer wil daarentegen dat auto’s zo “hoog” mogelijk te onderhouden zijn.

Ondanks dit alles is er een andere mogelijkheid die het ontdekken waard is in dit scenario van dealer versus fabrikant. Aangezien de klant de dealer heeft gebeld, is het waarschijnlijk dat hij sprak met een ongetrainde en ondergekwalificeerde medewerker van de klantenservice. De vertegenwoordiger heeft de klant mogelijk misleid en verouderde onderhoudsaanbevelingen gegeven, omdat de oudere Toyota’s in feite de bovengenoemde koelvloeistof en transmissieservices nodig hadden.

In grotere dealers worden telefoons meestal beantwoord door callcenters. Dit is een groep mensen die weinig van auto’s weten, maar over het algemeen prettig aan de telefoon zijn. Vertegenwoordigers van het call center staan ​​bekend om het verstrekken van verkeerde informatie en het verkeerd lezen van een gedetailleerd servicemenu voor de auto, zoals een 30.000-mijlsdienst op een 2005 4-cilinder Camry. Met andere woorden, een van deze vertegenwoordigers kan diensten hebben vermeld die GEEN deel uitmaken van de dienst. Dit gebeurt elke dag! Weinig aankondiging … die zich eigenlijk nog iets herinnert na: de service omvat en olie- en filtervervanging, vloeistoffen controleren, riemen, slangen, het luchtfilter vervangen, bandenspanning instellen … bla, bla, bla …

De eigenaar van de Camry kreeg $ 450, – wat – als de dealer daadwerkelijk zou gaan presteren wat hij verklaarde en de auto het echt nodig had – een goede deal zou zijn.

Tags:

Dit artikel is samengesteld door het redactieteam van bonefast.be, dat zich richt op het zorgvuldig selecteren en presenteren van betrouwbare informatie.

Gerelateerde artikelen die u mogelijk interesseren

Inleiding Het interieur van een auto vertelt een verhaal; van de dagelijkse ritten naar het werk tot de onvergetelijke avonturen

Een coating is een dunne laag die wordt aangebracht op de lak van een auto om het te beschermen tegen

Auto verkopen, Verkoop mijn auto onmiddellijk In plaats van uw tijd te verspillen aan willekeurige kopers en bezoekers, kunt u

De ultieme bandengids: alles over zomer-, all season en winterbanden Veel Nederlanders weten het verschil niet tussen zomerbanden, all season

Poetsmaterialen en middelen voor je auto Het onderhouden van je auto is erg belangrijk! Het verlengt namelijk de levensduur en

Ongeacht of de linker koplamp blies, de band een langzaam lek heeft, of de remmen ongecontroleerd piepen, er is niets

Tegenwoordig hoef je weinig te doen om je auto kwijt te raken. Je auto verkopen kan namelijk eenvoudig en snel

Het hebben van een eigen auto is een dure onderneming. En als je zelf ondernemer bent, wil je mogelijk je

In april is er onderzoek gedaan door Oponeo.nl, in samenwerking met 24 Nederlandse garages, naar welke auto-onderdelen het meest vervangen

Waarschijnlijk heb je al een tijdje over deze vraag na lopen denken toch? Hoewel je net (bij bijna) oud genoeg

Nadat je deze 4 redenen hebt gelezen ben je zeker al overtuigd waarom jij ook gewoon je rijbewijs nodig hebt.

De autoverzekering is namelijk wettelijk vastgelegd. Een BA autoverzekering dient eigenlijk om de schade te dekken die je bij anderen

De leasemaatschappij berekent de prijs voor operational lease op basis van het merk en type van de auto. Daarnaast is

Wanneer je als bedrijf een bestelwagen nodig hebt, dan kun je natuurlijk kopen of leasen. Veel ondernemers vragen zich af

Er zijn veel ondernemers die lang twijfelen over de manier waarop een bus wordt toegevoegd aan het wagenpark. Stel dat

Voordelig een bestelauto leasen? Dat kan! We hebben tegenwoordig te maken met een grote opkomst van leasebedrijven en veel van

Voor iedereen die graag een stijlvolle bedrijfsauto wil waar hij goed mee voor de dag kan komen is er eigenlijk

Enkele tientallen jaren geleden was het heel normaal dat je voor de zaak een bedrijfsauto kocht. Die gebruikte je dan