Auto onderhoud

Als u uw plaatselijke autohandelaar bent binnengekomen en een onderhoudsdienst van 30.000 mijl hebt aangevraagd, kunt u er dan vanuit gaan dat de dealer de richtlijnen van de fabrikant zal volgen bij het onderhoud van uw auto? Moet de dealer ‘alleen’ de richtlijnen van de fabrikant volgen? Kunnen ze de richtlijnen buigen …?

Hier is een recent en veel voorkomend scenario dat zich voordeed bij een plaatselijke Toyota-dealer …

Een serviceklant belde de dealer om de door de fabrikant aanbevolen 30.000-mijlservice te plannen voor zijn 2005 4-cilinder Camry. De dealer heeft echter verschillende services toegevoegd die NIET in de richtlijnen zijn opgenomen.

De extra services omvatten een koelvloeistofspoeling (aftappen en bijvullen), automatische transmissieservice (aftappen en bijvullen) en een vloeistofwissel voor stuurbekrachtiging.

Volgens de fabrikant hoeft de koelvloeistof niet te worden vervangen tot 100.000 km. De automatische transmissievloeistof kan tot 120.000 mijl duren. En er is geen specifiek onderhoudsinterval voor de stuurbekrachtigingsvloeistof.

Nu, voordat we de dealer onder de bus gooien, wat me niet verkeerd doet, is altijd geweldig om te doen, is er enige legitimiteit om deze extra services aan te bevelen? Zijn er omstandigheden waarin men zou kunnen overwegen om een ​​koelvloeistof of transmissieservice 70.000 tot 90.000 km eerder uit te voeren dan aanbevolen door de fabrikant van de auto? Als we aannemen dat we het voertuig niet voorbij zijn limieten besturen, zoals racen, off-road of een snelle achtervolging door de politie, is het antwoord nee – niet in dit geval.

Er zijn echter momenten waarop het OK is om buiten de richtlijnen van de fabrikant te gaan. De voorwaarden omvatten, maar zijn niet beperkt tot: verwaarlozing van het onderhoud, misbruik, voertuigleeftijd, slecht ontwerp van de fabrikant en slechte brandstofkwaliteit.

Hoewel alle bovenstaande uitzonderingen leuk zijn om te verkennen, moeten we de zorgen over de brandstofkwaliteit benadrukken. Slechte gaskwaliteit leidt vaak tot koolstofopbouw, die kan worden verholpen door een professionele brandstofinjectieservice. Afgezien van deze brandstofreinigingsservice (die geen enkele fabrikant aanbeveelt tijdens regelmatig onderhoud), is er geen service buiten de richtlijnen van de fabrikant die echt of blijvend voordeel biedt.

 

Meer info


Dus hoe kan een dealer diensten aanbevelen buiten de richtlijnen van de fabrikant van het product dat hij verkoopt en onderhoudt?

Het antwoord is dat autodealers (hoe dan ook de meerderheid) onafhankelijk zijn van de fabrikant. Met andere woorden, ze zijn niet gebonden aan de richtlijnen. In feite maken veel dealers hun eigen onderhoudsschema’s. Deze creatieve praktijk neemt toe naarmate fabrikanten onderhoudsdiensten blijven uitbreiden en dealers van hun gebruikelijke hoge en comfortabele winstmarges ontdoen.

Interessant is dat, in termen van service, een fabrikant en een dealer tegenover elkaar staan. Door de fabrikant ingestelde onderhoudsschema’s voor voertuigen om voertuigen volgens hun normen te onderhouden; een van die normen is echter ‘goedkoop’. Lage onderhoudskosten leveren een positief imago op voor de fabrikant. Het servicecentrum in een dealer wil daarentegen dat auto’s zo “hoog” mogelijk te onderhouden zijn.

Ondanks dit alles is er een andere mogelijkheid die het ontdekken waard is in dit scenario van dealer versus fabrikant. Aangezien de klant de dealer heeft gebeld, is het waarschijnlijk dat hij sprak met een ongetrainde en ondergekwalificeerde medewerker van de klantenservice. De vertegenwoordiger heeft de klant mogelijk misleid en verouderde onderhoudsaanbevelingen gegeven, omdat de oudere Toyota’s in feite de bovengenoemde koelvloeistof en transmissieservices nodig hadden.

In grotere dealers worden telefoons meestal beantwoord door callcenters. Dit is een groep mensen die weinig van auto’s weten, maar over het algemeen prettig aan de telefoon zijn. Vertegenwoordigers van het call center staan ​​bekend om het verstrekken van verkeerde informatie en het verkeerd lezen van een gedetailleerd servicemenu voor de auto, zoals een 30.000-mijlsdienst op een 2005 4-cilinder Camry. Met andere woorden, een van deze vertegenwoordigers kan diensten hebben vermeld die GEEN deel uitmaken van de dienst. Dit gebeurt elke dag! Weinig aankondiging … die zich eigenlijk nog iets herinnert na: de service omvat en olie- en filtervervanging, vloeistoffen controleren, riemen, slangen, het luchtfilter vervangen, bandenspanning instellen … bla, bla, bla …

De eigenaar van de Camry kreeg $ 450, – wat – als de dealer daadwerkelijk zou gaan presteren wat hij verklaarde en de auto het echt nodig had – een goede deal zou zijn.