Hoe kies je een sterke domeinnaam?

Een sterk gekozen domeinnaam biedt veel voordelen. Zo onthouden klanten bepaalde domeinnamen beter en daarmee is de kans groot op een terugkerende klant. Om een sterke domeinnaam te registreren, zijn er een aantal zaken waar je op dient te letten.

Naam dekt de strekking

Belangrijk is dat je domeinnaam de strekking van je website dekt en, mits mogelijk, de merknaam draagt. Je bent vrij in je keuze. Je kan kiezen voor een zelfbedachte naam, je voornaam gecombineerd met je achternaam of een domeinnaam gebaseerd op het product dat je verkoopt. Het verwerken van je product toont direct de strekking van de website.

Een sterke naam laat zich onthouden en articuleren

Probeer het zo simpel mogelijk te houden voor jezelf en toekomstige klanten. Mensen houden doorgaans niet van een (te) ingewikkelde naam die zij lastig uit kunnen spreken. Loop dus geen klanten mis door je naam. Minder is in dit geval echt meer. Zo wordt je naam beter onthouden en dus makkelijker opnieuw bezocht. Dat is ook bevorderlijk voor de mond-tot-mond-reclame.

Check je concurrentie

Zorg er ten alle tijden voor je dat je origineel bent. Voor elk willekeurig product zijn meerdere aanbieders online vindbaar, maar neem nooit een variatie op de domeinnaam van een concurrent. Dit veroorzaakt verwarring bij (potentiële) klanten en zo ‘lekt’ bovendien gemakkelijk verkeer weg dat eigenlijk voor jou bestemd was. Daarmee draag je dus mogelijk bij aan het succes van een concurrent.

Vermijd nummers en koppeltekens

Hoewel het soms misschien onvermijdelijk lijkt, is het altijd beter om geen cijfers en koppeltekens te gebruiken. Het straalt namelijk uit dat de domeinnaam die je werkelijk wilde, al bezet was. En dat je noodgedwongen een streepje hebt moeten plaatsen. Dat is geen associatie die je bij een klant wil oproepen. Zoek dus een naam met enkel letters.

Meer weten? Lees hier meer.