De koffie-industrie

Na aardolie is koffie het meest verhandelde product op de wereldmarkt. Negentig procent van alle koffie wordt verbouwd in ontwikkelingslanden. Tachtig procent van alle koffie is bestemd voor de export. Vanuit deze landen worden jaarlijks 40 miljoen balen (een baal is 60 kilo) naar Europa geëxporteerd. 

De prijs van koffie

De prijs van koffiebonen is afhankelijk van veel verschillende factoren. Allereerst verschilt de koffieoogst van jaar tot jaar vanwege weersomstandigheden. Droogte, vorst of overstromingen kunnen ervoor zorgen dat koffie schaars wordt waardoor de prijs zal stijgen. Hierdoor kunnen producenten besluiten meer struiken aan te planten of extra te bemesten, zodat het aanbod stijgt. Hierdoor zal de prijs na verloop van tijd echter weer dalen.

De prijs die de consument uiteindelijk betaalt hangt onder meer af van de grootte en de kwaliteit van de oogst, maar ook van de schommelingen van de dollar, de valuta waarin koffie wordt verhandeld op de wereldmarkt. Door deze factoren vertoont de koffieprijs een golfbeweging. Daarnaast wordt de prijs ook mede bepaald door de koffie groothandel. Hoe duurder zijn prijs, hoe duurder de koffie voor de consument uiteindelijk zal zijn.

Van de plant naar de klant

Voordat de koffie bij jou in huis komt moet er veel gebeuren. De koffiebessen worden geplukt, gewassen, en van het vruchtvlees ontdaan zodat de pit (de koffieboon) overblijft. Hiermee worden ze gefermenteerd en gepeld en worden de slechte bonen eruit gehaald. De bonen worden nu in balen verpakt. Met de verschillende typen koffiebonen wordt een melange gemaakt. Nu zijn de groene koffiebonen klaar om gebrand en eventueel gemalen te worden.

Fairtrade en duurzame koffie

het overgrote deel van alle koffie wordt in ontwikkelingslanden verbouwd. Miljoenen mensen in deze landen zijn voor hun inkomsten afhankelijk van het verbouwen van koffie. Kleine boeren werken veelal samen in coöperaties, waardoor zij sterker staan tegenover de kopers en betere prijzen kunnen bedingen. Hoewel steeds meer koffiebedrijven zich inzetten voor duurzame koffie, krijgen kleine koffieplanters krijgen vaak maar weinig voor hun product betaald en wordt de koffie, met name door de grote bedrijven, nog te weinig op een duurzame manier geproduceerd.

Als consument kun je bewust kiezen voor eerlijk en duurzaam verbouwde koffie, bijvoorbeeld door op het Nederlandse Fair Trade keurmerk te letten. Bij Fairtrade koffie krijgen de boeren een minimumprijs voor de koffie plus een extra premie. Andere keurmerken zijn UTZ Certified en Rainforest Alliance.

https://www.gezondekoffie.be/groothandel/