Datadriven marketing: drie tips voor het verzamelen van klantengegevens

Dat een goede database met uitgebreide en correcte klanten- of prospectengegevens belangrijk is, hoeven we niemand meer van te overtuigen. Maar vaak ontbreken er essentiële gegevens. Hoe kan je je database een boost geven?

Wedstrijd

Wedstrijden zijn de uitgelezen manier om – binnen je datadriven marketing strategie – klanten- en prospectengegevens te verzamelen. Als je wedstrijdmechaniek, vragen én prijzen goed gekozen zijn en afgestemd op je doelgroep, dan zijn er veel mensen bereid hiervoor hun gegevens achter te laten via het wedstrijdformulier én verzamel je voor jouw merk relevante gegevens.

Nieuwsbrief

Om een nieuwsbrief te ontvangen moet een klant of prospect een emailadres achterlaten. De inhoud van je nieuwsbrieven is cruciaal. Als je die afstemt op de verwachtingen van je doelgroep, dan laten klanten graag hun emailadres weten. Je kan breder gaan dan alleen interessante promoties. Ook tips, inspiratie en ideeën over je product of service. Helemaal perfect wordt het als je je newsletters kan afstemmen en personaliseren op individuele klanten of groepen van klanten die dezelfde karakteristieken vertonen. Een goede emailplanning maakt dus ook deel uit van een datadriven marketing strategie.  

Getrouwheidskaart

In ruil voor extra voordelen bij regelmatige aankopen van je product of het gebruik van je diensten, zijn de meeste klanten bereid hun emailadres en enkele persoonlijke gegevens zoals geboortedatum en postadres te geven. Als je met elektronische getrouwheidskaarten werkt, dan worden de verzamelde gegevens automatisch ge-update bij elk gebruik van de kaart. Je krijgt op die manier hele waardevolle inzichten in het koopgedrag. Je kan deze gegevens uiteindelijk ook gebruiken om communicatie op maat naar je klant te sturen in de vorm van gepersonaliseerd drukwerk, brochures, newsletters, …

Klanten geven niets voor niets. Als je als merk voordelen, tips en een correct product of service levert, dan zijn klanten bereid hun gegevens in ruil te geven. Investeer bij datadriven marketing dus in goede informatie om te delen met je klanten, zodat zij het omgekeerde voor jou doen.

http://www.allmailservices.be/nl/instrumenten/digitaal-gepersonaliseerd-printen