90% van de marketeers van vandaag houdt van alles behalve marketing. Ze schrijven posts op sociale netwerken, voeren promoties uit, plaatsen advertenties, herontwerpen eindeloos logo’s, veranderen verpakkingen en nemen soms de moeite om saaie analyses te tellen. Dit alles is slechts gedeeltelijk marketing, of beter gezegd, het is een onderdeel van marketing, maar op geen enkele manier is het complex. Slechts enkelen zijn bezig met het klassieke marketingcomplex – die zeer beruchte 4P’s. En het is zeer zeldzaam wanneer een combinatie van marketinganalyse, marketingstrategie en marketingtactieken wordt gebruikt in een benadering van 4P’s. Eigenlijk gebruiken die 90% van de marketeers waarover ik hierboven schreef in feite alleen tactieken, waarbij ze analyse en strategie volledig vergeten. Nu het duidelijk is dat marketing niet alleen over promoties, berichten en advertenties gaat, gaan we verder met de boeken die het nuttigst zijn. Bij elke activiteit is er een bepaalde basis, een basis, zonder welke het onmogelijk is om professioneel te ontwikkelen. Aangezien marketing een van de weinige beroepen is waarin zowel creatieve als analytische vermogens van een persoon harmonieus worden gecombineerd, moeten economie, sociologie, psychologie, statistiek, management en andere gerelateerde kennisgebieden worden toegeschreven aan het basisgedeelte van marketing. Marketing is een cocktail van volledig veelzijdige kennis. En hoe nieuwsgieriger iemand is, hoe breder zijn horizon, hoe groter de kans dat hij een goede marketeer zal zijn. Philip Kotler “Fundamentals of Marketing”. Dit is geen oude school, het is niet verouderd, dit zijn de basisprincipes van marketing die een persoon die besluit marketing te doen, moet kennen en begrijpen. De tijdloze klassieker van de westerse benadering is zeker een succes. Jean Jacques Lambin “Strategische marketing”. Een zeer handig boek voor diegenen die alle zetten van tevoren willen weten. Jack Trout, Al Rice, Marketing Wars. Veel gevallen gemakkelijk te lezen. Trout heeft ook grote merken, grote problemen, positionering: een strijd om de geest en een tiental of meer spannende marketingboeken. David Ogilvy “Revelations of a advertising agent”, “About advertising” – handboeken voor adverteerders, voor marketeers – om te lezen, te begrijpen en toe te passen. Gilbert Churchill Tom Brown “Marketingonderzoek” is absoluut een must voor elke marketeer om te begrijpen dat in twijfelachtige situaties aanvullende gegevens nodig zijn. Dit boek, groot en dik, zal u vertellen welke gegevens en hoe u deze kunt verkrijgen. Instagram-marketing: “Road to 100k Instagram Followers” Dit e-boek is een uitgebreid overzicht van hoe je van Instagram-beginner naar een Instagram-expert of ondernemer gaat. In 3 jaar tijd heb ik meer dan 10 miljoen Instagram-volgers gewonnen voor mezelf en mijn klanten. Ik vertegenwoordig fulltime klanten. Het zijn reuzen in de branche die eigen bedrijven runt. Het maandelijkse inkomen van het bedrijf is hoger dan $ 500.000, en door elke dag tienduizenden doelvolgers aan te trekken, helpt het hen daadwerkelijk het bedrijf te laten groeien via sociale media. In principe hebben ze niet alle nieuwigheden van het boek opgesomd, maar alleen geloven dat we ze ook lezen, en hoe meer, hoe duidelijker we ons realiseren dat er geen magische tabletten in marketing zijn, er zijn tijdloze klassiekers!
|
https://marketingbook.shop/ |
