Bonefast
Image default
Zakelijk

Het verschil tussen een goede en een geweldige klantendienst

Goede vs geweldige klantendienst kan het verschil maken voor je bedrijfsresultaat. Wist je dat 84 procent van de bedrijven die zich richten op klantendienst daardoor hun inkomsten zien stijgen?

Als je de inkomsten wilt zien stijgen, begin dan met de klantendienst.

Weet je niet zeker wat het verschil is tussen goede klantendienst en geweldige klantendienst? Blijf lezen. Je vindt er ook enkele mooie voorbeelden van klantendienst en advies over hoe je vandaag je bedrijfspraktijk kunt verbeteren.

Waarom is klantendienst belangrijk?
Er zijn heel wat redenen om van goede klantendienst een prioriteit voor je bedrijf te maken. De volgende zijn enkele van de meest opmerkelijke:

  • Verhoogde loyaliteit. 73 procent van de consumenten zegt dat een positieve ervaring hun aankoopbeslissingen beïnvloedt en hun bereidheid om opnieuw met een bedrijf te werken. Tevreden klanten zijn de beste pleitbezorgers van je merk.
  • Betere recensies. Tevreden, loyale klanten laten positieve recensies achter, die anderen aanmoedigen met je bedrijf in contact te treden. Recensies met 5 sterren kunnen je bedrijf helpen nieuwe klanten aan te trekken, alleen al door mond-tot-mond reclame. Geen reclame-uitgaven? Ja, graag.
  • Lagere kosten. Veel extra geld uitgeven om te proberen reeds ontevreden klanten tevreden te stellen kan meer werk zijn dan het waard is. Een trouwe, terugkerende klant is waardevoller dan een nieuwe die onrealistische verwachtingen heeft.
  • Goede klantendienst kan veranderen in een verkoopmotor voor je bedrijf. Op zijn beurt helpt het je inkomsten te verhogen door je bloot te stellen aan nieuwe klanten en vertrouwen te wekken bij de huidige consumenten.

Wat is het verschil tussen goede en geweldige klantendienst?
Oké, je moet je dus concentreren op het bieden van een betere klantendienst.

Op dit punt begrijp je dat het verbeteren van de klantervaring (CX) een noodzaak is. Maar misschien vraag je je af hoe goede service er eigenlijk uitziet.

Hier zijn enkele belangrijke dingen om in gedachten te houden bij het bepalen of je goede vs geweldige klantendienst biedt.

Verwachtingen waarmaken vs verwachtingen overtreffen
Een van de eerste dingen om te evalueren is het verschil tussen voldoen aan vs. overtreffen van verwachtingen van klanten.

Als je aan de verwachtingen van een klant kunt voldoen, prachtig. Ze kwamen naar je voor een bepaald product of een bepaalde dienst en kregen wat ze zochten. Verwachting ingelost.

Maar, verwachtingen overtreffen is de echte gouden ster.

Uitzonderlijke Klantendienst Betekenis
Kijk eens naar enkele voorbeelden van hoe het er uit ziet om de verwachtingen te overtreffen:

  • Verder gaan dan de aanvankelijke projectomvang.
  • Eerder dan gepland afwerken.
  • Blijven rondhangen om ervoor te zorgen dat de klant precies weet hoe hij het gekochte product moet gebruiken.
  • Goederen en diensten leveren tegen een redelijke prijs, wat voor de consument aanzienlijk meer waarde schept – iedereen heeft graag het gevoel dat hij een “goede deal” kreeg.

Problemen de eerste keer oplossen
Een ander belangrijk onderdeel van een uitstekende klantendienst is het oplossen van problemen bij de eerste poging.

Als je ooit met een medewerker van de klantendienst aan de telefoon hebt gezeten en naar iemand anders moest worden doorgeschakeld, weet je waarom dit van cruciaal belang is. Hoe meer handen een probleem moet passeren voor het opgelost wordt, hoe ongelukkiger de klant waarschijnlijk zal zijn.

Wat is het verschil tussen goede vs geweldige klantendienst als het gaat om ontevreden klanten?

Goede klantendienstmedewerkers krijgen het probleem uiteindelijk opgelost. Geweldige klantendienstmedewerkers zullen het onmiddellijk opgelost krijgen, en alles doen wat ze kunnen om het probleem in kwestie te verhelpen.

Ben je op zoek naar een bepaalde klantendienst? Bekijk hieronder een aantal grote klantendiensten die je kunt bereiken:

Gerelateerde artikelen

Laat een schilderij ophangsysteem monteren door professionals

Meer uit uw ondernemingsraad halen

Een dak boven je hoofd