Sportdrank, een energieboost voor iedere sporter

Als je een fanatiek sporter bent, op hobbymatig of professioneel niveau, is het van groot belang om goed gehydrateerd te blijven. Tijdens het sporten is het dan ook erg belangrijk om genoeg vocht binnen te krijgen. In plaats van gewoon water, kan je ook een sportdrank nemen.

 

Sportdranken zijn een soort dranken die snel de dorst van een sporter lessen en waarvan de koolhydraten snel door het lichaam worden opgenomen. Het doel van sportdranken is om sportieve prestaties te verbeteren en het lichaam van genoeg vocht te voorzien tijdens het sporten, ook bij langdurige trainingen en wedstrijddagen. Vaak bestaat een sportdrank uit water, koolhydraten en elektrolyten.

 

Sportdrank geeft je dus een boost tijdens het sporten. Het zorgt voor hydratatie en het vult de glycogeenvoorraden en de elektrolyten aan. Maar vocht is het belangrijkst, je verbruikt altijd meer vocht tijdens het sporten dan dat je bewust bent, onder andere door zweten en ademen verlies je vocht. Hoe minder vocht je in je lichaam hebt, hoe slechter je sportprestaties worden, maar ook hoe groter de kans is op andere klachten. Dehydratatie kan namelijk ook zorgen voor spierkrampen, maag- en darmklachten en vermoeidheid. Het is dus heel belangrijk om uitdroging te voorkomen.

 

Soorten sportdrank

Je kan natuurlijk tijdens het sporten in de sportschool of bij je vereniging flesjes sportdrank halen uit de automaat. Dit zijn vaak commerciële producten van bekende merken, maar eigenlijk kan je deze beter niet halen. Niet elke sportdrank werkt namelijk even goed. Het nadeel aan sportdranken is vaak dat er veel calorieën inzitten die je tijdens het sporten helemaal niet nodig hebt. Het is beter voor je lichaam om bijvoorbeeld poeders te halen bij specialisten.

 

Sportdranken zijn er in veel verschillende smaken te vinden, vooral fruitsmaken zoals limoen en sinaasappel. Maar belangrijker dan de smaak is de “soort” sportdrank. Deze kan namelijk isotoon, hypotoon of hypertoon zijn. Hypotone sportdrank bevat maximaal 6 gram koolhydraten per 100 gram drinken. Isotone bevat net iets meer, 6 tot 8 gram koolhydraten per 100 gram. De koolhydraten in deze sportdranken kunnen vrij snel worden opgenomen door je lichaam en zijn daarom ideaal voor bij het sporten.

De hypertone dranken zijn niet handig voor korte sportprestaties. Deze bevatten meer dan 8 gram koolhydraten per 100 gram waardoor het vocht veel te lang in de maag blijf zitten. Je lichaam kan hierdoor niet optimaal gebruik maken van de sportdrank en je hebt daarbij ook nog eens kans op een klotsende buik. Je kan deze soort dus beter alleen gebruiken bij bijvoorbeeld lange wandeltochten.